Som en del av vårt pågående hållbarhetsarbete så vill vi både lyfta och djupdyka i våra leverantörers arbete för ett minskat miljöavtryck. Den här gången mötte Kings of Indigo (KOI) och Arvid Greifeneder, agent för KOI i Sverige, i deras showroom i Stockholm för en intervju.


– Hej Arvid! Ge lite backstory till Kings of Indigo.
"Kings Of Indigo grundades för 8 år sedan av holländaren Tony Tonnaer, som hade en idé om att skapa ett hållbart jeansmärke utan att kompromissa med kvalité. Vår logo har en cowboy som rider på en koi-fisk, som symboliserar det bästa av två jeansvärldar; den hårdare amerikanska västernkulturen och den minimalistiska japanska."
– Vad innebär hållbarhet för KOI?
"Hållbarhet för KOI är att allt ska vara ekologiskt, det är vår grundtanke. All bomull är GOTS-certifierad (alltså inte konventionell bomull blandat med en liten andel ekologisk green-washing bomull), vi använder naturlig indigo i den utsräckning det går samt kemikaliefria färger. Det är viktigt att alla fabriker kan visa certifikat på att deras anställda har acceptabla löner och bra arbetsförhållanden. Men att plaggen håller länge är minst lika viktigt som att de är ekologiska ur ett hållbarhetsperspektiv."


– Hur ser KOIs nuvarande hållbarhetsarbete ut?
"KOI tar fram sina egna tyger och har mycket egen produktion vilket resulterar i att vi kan ha koll på hur och var det tillverkas. All bomull är certifierad och det som är producerat utanför EU är 100% Fairwear-certifierat. Hittills är 50% av kollektionens bomull återvunnen. Fabrikerna arbetar med cirkulär vattenförbrukning vilket innebär att de återanvänder samma vatten vid infärgning."


Kings Of Indigo
Darius Surf the Web
– Hur har KOIs hållbarhetsarbete förändrats eller vuxit fram över tid?
"Tack vare nya tekniska lösningar är det nu möjligt att ha en större procent återvunnet material i produkterna. Idag använder vi mer lin- och träfibrer i plaggen, vi gör slitningar med hjälp av laser och använder oss av mindre med vatten vid tvättning, vilket hjälper oss att arbeta ännu mer hållbart. Från nästa säsong är vi även helt veganska då vi slutar helt med läder på jeansen."
– Finns det en uttalad strategi eller ambition och hur ser den i så fall ut?
"Ambitionen är att vara nummer ett när det kommer till hållbarhet och cirkulär produktion. I dagsläget är vi Europas ledande denimvarumärke inom hållbarhet. Målet är att om 6 år ha en helt återvunnen kollektion."


– Vad är de största utmaningarna vad gäller att jobba med hållbarhet och denim?
"Största utmaningen är att det är dyrare. Konkurrensen är tuff med många bra jeansmärken där ute och konsumenterna kanske väljer ett alternativ till ett lägre pris utan att tänka på att det kostar mer att ta fram både ett mer hållbart och mer kvalitativt alternativ."
