Kundtjänst
.jpg)
Kundtjänst
shop@grandpastore.com
08-644 7446 (09.00-16.00)
Har du frågor angående leveranser, köpvillkor, storlekar, material eller vad som helst som du inte finner svaret till här på vår hemsida – tveka inte att kontakta oss via telefon eller email. Vårt mål är att återkomma så snart som möjligt (inom 24h).
Vår kundtjänst finns på plats under helgfria vardagar 9-16. Kontaktar du oss via email under helg eller röda dagar, så återkommer vi till dig så snart som möjligt nästkommande arbetsdag.
Byten och returer
Handla julklappar tryggt: Vi har förlängt öppet köp till den 5e januari 2020!
Fria byten inom Sverige
Vill du byta hela eller delar av din order:
- Ring eller maila oss så reserverar vi den produkt eller storlek du vill byta till. Eftersom vi har fler butiker finns det möjlighet att ordna en storlek som inte finns i vår webshop. Vi mailar dig en returfraktsedel som du kan sätta på ditt paket.
- Fyll i returblanketten du fick med din order eller ladda ner den nedan. Slå in ditt paket och lämna in det hos ett DHL-ombud.
- Vi skickar varan du vill byta till utan extra kostnad när vi fått din retur!
Du kan självklart även lämna in din retur i någon av våra butiker.
Skicka in eller lämna in din retur i butik
Returer inom Sverige: 65kr med DHL eller kostnadsfritt i butik
Du har som kund 14 dagars returrätt räknat från den dag du hämtar ut din order. Detta gäller även vid köp av prissänkta varor. Vi förutsätter att varan är i originalskick, dvs oanvänd och med eventuella etiketter och/eller förpackning intakta. Skulle det mot förmodan vara något fel på din beställning står vi självklart för returfrakten.
Tänk på att om du har köpt skor så är skokartongen en del av varan. Tejpa eller skriv inte direkt på kartongen. Om vi får tillbaka kartonger som är förstörda så tillkommer det en avgift om 200kr.
- Lämna in din retur tillsammans med ifylld returblankett i någon av våra butiker, eller maila oss på shop@grandpastore.com så skickar vi dig en returfraktsedel per mail. Returblanketten säkerställer att vi kan hantera din retur och återbetala dig så snabbt som möjligt.
- Packa in din retur (gärna i samma påse/kartong du fick den i). Skriv ut returfraktsedeln, sätt den på ditt paket och lämna in paketet hos ett DHL-ombud.
- Du får en bekräftelse per mail när vi tagit emot och behandlat din retur.
Har du inte fått en returblankett med din order kan du hämta och skriva ut den här:
Returer från övriga länder: Kunden står för frakt
Bor du i Norge, Schweiz eller USA och vill returnera en vara är det viktigt att du betalar både för frakt och tulldeklaration, annars kan vi inte ta emot din retur.
Packa in din retur (gärna i samma påse/kartong du fick den i) och fyll i returblanketten som du fick med din order. Skicka ditt paket till:
Grandpa AB
Gotlandsgatan 44
116 65 Stockholm
Du får en bekräftelse per mail när vi tagit emot och behandlat din retur. För att vi ska kunna behandla din retur så fort som möjligt är det viktigt att returblanketten är ifylld.
Reklamation
Vid reklamationer ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 08-644 7446 (vardagar 9-16) eller shop@grandpastore.com. Bifoga gärna bilder av felet på produkten för snabbare hanteringstid.
Köpvillkor
Ordererkännande och leveransbekräftelse
REA
Försäljning till minderåriga
Leverans
Du kommer att få ett ordererkännande via email från oss när vi mottagit din beställning. Efter det får du en leveransbekräftelse så fort vi behandlat och skickat iväg din order. Med denna får du ett spårningsnummer så att du kan följa ditt paket ända fram till valt utlämningsställe. Anger du ditt mobilnummer vid beställning får du ett SMS med din avi när paketet är klart att hämtas ut.
Vid rea kan det bli en försening i behandlingen av din beställning och leveranstiden kan bli lite längre. Hämtar du ej ut ditt paket inom 14 dagar skickas paketet tillbaka till oss. Då görs ett återköp automatiskt, men Grandpa betalar ej eventuella fraktkostnader.
Sverige - AIRMEE
Få hemleverans kvällstid med Airmee i Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö!
Fyll i ditt postnummer i kassan för att se om ditt område har täckning. Airmee visas bara för dessa postnummer.
Leveranstider
Stockholm: Beställningar före 11.00 på vardagar levereras samma kväll, senare dagar går att välja. För beställningar efter 11.00 erbjuds leverans nästkommande vardagskväll.
Göteborg & Malmö: Beställningar före 11.00 på vardagar levereras nästa vardagskväll, senare dagar går att välja. För beställningar efter 11.00 erbjuds leverans nästkommande vardagskväll.
Sverige - DHL
Leverans med DHL – 1-3 arbetsdagar
Fraktkostnad 65 kr
Hämta varor i butik - Södermannagatan 21, Stockholm
Inom 24 timmar på vardagar om du väljer du att hämta din beställning i vår butik på Södermannagatan i Stockholm. Din order är redo att hämtas upp då du fått din leveransbekräftelse via email. Ta med giltig legitimation och kvitto på din beställning. Ombud måste kunna visa både sin egen och din legitimation. Ingen fraktkostnad tillkommer vid leverans till butik.
Hämta varor i butik - Stockholm, Göteborg & Malmö
Order lagd innan kl 11.00 på vardagar levereras till vald butik nästkommande vardag. Din order är redo att hämtas upp då du fått din leveransbekräftelse via email. Ta med giltig legitimation och kvitto på din beställning. Ombud måste kunna visa både sin egen och din legitimation. Ingen fraktkostnad tillkommer vid leverans till butik.
Europa Region 1
Länder: Finland
Leverans med DHL - 2-6 arbetsdagar
Fraktavgift: €20
Europa Region 2
Länder: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Italien, Irland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Ungern, Österrike
Leverans med UPS - 2-6 arbetsdagar
Fraktavgift: €20
Europa Region 3
Norge och Schweiz
Leverans med UPS - 2-6 arbetsdagar.
Fraktavgift: €30
På Grandpa handlar du som bor i Norge eller Schweiz momsfritt. Momsen betalar du då du fått din beställning. Som kund står du själv för eventuella tullavgifter.
USA
Leverans med FedEx International Priority - 1-3 arbetsdagar.
Fraktavgift: $20
På Grandpa handlar du som bor i USA momsfritt. Momsen betalar du då du fått din beställning. Som kund står du själv för eventuella tullavgifter.
Utebliven eller försenad leverans
Vi ber dig kontakta vår kundtjänst om det är så att ditt paket inte kommit till ditt ombud inom 5 arbetsdagar (8 arbetsdagar inom Europa/USA), så kan vi lokalisera problemet. Skulle ditt paket mot förmodan komma bort under transport till dig, står vi på Grandpa som ansvariga för detta.
Betalning
Klarna Checkout
Du som bor i Sverige betalar smidigt och säkert med Klarna Checkout. Med Klarna behöver du inte leta efter kortnummer eller bankdosa när du handlar. Men om du vill betala direkt via din bank eller med kort så går det precis lika bra. Vi accepterar VISA, Mastercard, Eurocard, Diners och American Express. När du genomför köpet reserveras pengarna på ditt konto, för att dras vid leveranstillfället. Du kan även välja att betala med faktura eller delbetalning.
Klarna Direkt
Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor. Du får en bekräftelse på mailen när Klarna har tagit emot betalningen. Aktivera tjänsten direkt genom att logga in på Klarnas hemsida.
Klarna Faktura
Behåller du förstahandsvalet som är att att betala mot faktura, är betaltiden 14 dagar.
- Få alltid varan innan du betalar.
- Du kan betala fakturans fulla belopp eller välja att betala från 50kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet.
- Väljer du att betala ett lägre belopp kommer din faktura bli konverterad till Klarna Konto.
Vissa krav måste dock vara uppfyllda. Se mer info om Klarna's köpvillkor genom att klicka på följande länk: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/2/sv_se/invoice/
Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 mån–tors mellan 08.00 – 20.00, fre 08.00 – 18.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan också gå direkt till Klarnas kundservice genom att klicka här.
Klarna Delbetalning
Är ett betalsätt där du själv väljer hur mycket du vill betala varje månad. På ditt Klarna-konto samlas alla dina köp. Det betyder en enda faktura, oavsett antal köp.
- Få alltid varan innan du betalar.
- Betala från 50kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet.
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura.
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad.
- En aviavgift om 29kr, oavsett antalet köp.
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång.
Läs mer om de allmänna kontovillkoren genom att klicka här innan du väljer detta betalsätt.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 mån–tors mellan 08.00 – 20.00, fre 08.00 – 18.00 och helger 10.00 – 17.00.
PayPal
Paypal är ett snabbt och säkert betalsätt utan extra avgifter. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Om du inte har ett PayPal kontot kan du skapa ett i och med ditt första köp med PayPal på Grandpa. Om du betalar med PayPal så är du täckt av säljarskyddet, vilket betyder att du alltid är garanterad pengarna tillbaka om du mot förmodan inte skulle få din vara. PayPal erbjuder även sina kunder gratis returfrakt på upp till 200kr. Läs mer om PayPal genom att klicka här.
Presentkort
Ge bort ett presentkort i julklapp! Presentkortet kan användas online eller i någon av våra butiker. Vi skickar dig presentkortet via post samt som pdf via mail.
Integritetspolicy
Bakgrund till uppdaterad personuppgiftspolicy
GDPR (Dataskyddsförordningen) är en ny EU-förordning som börjar gälla inom hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Mycket är sig likt, men det innebär att kraven på hur företag och organisationer får behandla dina personuppgifter skärps.
Personuppgiftsansvarig
Grandpa AB, org. nr. 556643-9328
Gotlandsgatan 46
11665 Stockholm
gdpr@grandpastore.com
Vad är en personuppgift?
Vilka personuppgifter behandlar Grandpa?
Personuppgifter kan komma att lämnas ut för behandling för Grandpas räkning genom ett s.k. personuppgiftsbiträde. I sådant fall kommer ett skriftligt avtal upprättas för att reglera personuppgiftsbiträdets hantering av personuppgifterna och personuppgiftsbiträdet kommer inte ha rätt att använda personuppgifterna för andra syften än att utföra de uppgifter personuppgiftsbiträdet åtagit sig mot Grandpa.
Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter
Lagringstid
I den utsträckning Grandpa enligt lag eller myndighets föreskrift är skyldig att spara uppgifter under längre tid än vad som anges ovan, sparas uppgifterna i enlighet därmed. Exempel på detta är Bokföringslagen.
Dina rättigheter som kund
Du kan när dom helst begära att få ut information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig.
Rätt till rättelse:
Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade eller raderade.
Rätt till radering:
Du kan begära att vi ska radera dina personuppgifter. Vi kan inte radera dina uppgifter då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder.
Du som kund bör dock veta om att en begäran om borttagning av uppgifter eller begränsning av behandlingen av personuppgifter kan medföra att dina möjligheter att nyttja Grandpas tjänster kan vara begränsade eller helt bortfalla.
Dataportabilitet:
Du kan be oss att flytta dina personuppgifter från vår IT miljö till någon annan, antingen ett annat företag eller till dig. Detta gäller inte uppgifter som lagen kräver att vi behåller.
Ta tillbaka samtycke:
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att låta oss använda uppgifterna för marknadsföringsändamål.
Klagomål:
Du kan kan lämna ett klagomål till datainspektionen om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.
Vad gör datainspektionen och när kontaktar du dem?