Kundtjänst
 
Kassanvarukorg

SÖK

Kundtjänst

Kundtjänst

shop@grandpastore.com

08-644 7446 (09.00-16.00)

Har du frågor angående leveranser, köpvillkor, storlekar, material eller vad som helst som du inte finner svaret till här på vår hemsida – tveka inte att kontakta oss via telefon eller email. Vårt mål är att återkomma så snart som möjligt (inom 24h).

Vår kundtjänst finns på plats under helgfria vardagar 9-16. Kontaktar du oss via email under helg eller röda dagar, så återkommer vi till dig så snart som möjligt nästkommande arbetsdag.

Byten och returer

Fria byten inom Sverige

Vill du byta hela eller delar av din order:

  1. Registera ditt byte under "exchange" på returns.yayloh.com/retailer/grandpastore med ditt ordernummer och mailadressen du använde vid köptillfället.
  2. Ange tydligt vilken produkt eller storlek du vill byta till i textfältet så reserverar vi den. Vi har fler storlekar än vad som syns online.
  3. Vi skickar dig en returfraktsedel per mail. 
  4. Skriv ut returfraktsedeln, sätt den på paketet och lämna in det hos ett DHL-ombud.
  5. Vi skickar varan du vill byta till utan extra kostnad när vi fått din retur!

Du kan självklart lämna in din retur i någon av våra butiker.

Får du några som helst problem, kontakta oss på shop@grandpastore.com eller ring 08-644 7446.


Skicka in eller lämna in din retur i butik

Returer inom Sverige kostar 65kr frakt med DHL eller kostnadsfritt i butik.

Du har 14 dagars returrätt från dagen du hämtar ut din order, gäller även prissänkta varor. Varan ska vara i originalskick, oanvänd och med etiketter och intakt förpackning. Skulle det vara något fel på din beställning står vi självklart för returfrakten.

Om du köpt skor är skokartongen en del av varan, så tejpa eller skriv inte på kartongen. Vid förstörda kartonger tillkommer en avgift om 200kr.

Skicka in retur

  1. Registera din retur som "return" på returns.yayloh.com/retailer/grandpastore med ditt ordernummer och mailadressen du använde vid köptillfället.
  2. Vi skickar dig en returfraktsedel per mail. 
  3. Skriv ut returfraktsedeln, sätt den på paketet och lämna in det hos ett DHL-ombud.
  4. Du får en bekräftelse per mail när vi tagit emot och behandlat din retur. 


Lämna in i butik 

Ta med din retur och ditt ordernummer (finns i bekräftelsemailet du fick när du lade ordern) till någon av våra butiker, så hjälper vi dig där.




Returer från övriga länder

Bor du i Norge, Schweiz eller USA och vill returnera en vara är det viktigt att du betalar både för frakt och tulldeklaration, annars kan vi inte ta emot din retur.

Packa in din retur (gärna i samma påse/kartong du fick den i) och fyll i returblankett (Ladda ner här). Skicka paketet till:

Grandpa AB

Gotlandsgatan 44

116 65 Stockholm


Du får en bekräftelse per mail när vi tagit emot och behandlat din retur. För att vi ska kunna behandla din retur så fort som möjligt är det viktigt att returblanketten är ifylld. 



Reklamation

Registera din reklamation som "claim" på returns.yayloh.com/retailer/grandpastore med ditt ordernummer och mailadressen du använde vid köptillfället och beskriv felet tydligt i textrutan. Vi kontaktar dig så snart som möjligt.

Vi köp i butik ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 08-644 7446 (vardagar 9-16) eller på shop@grandpastore.com. Bifoga gärna bilder av felet på produkten för snabbare hanteringstid.




Köpvillkor

Ordererkännande och leveransbekräftelse


När du genomfört ett köp får du automatiskt en ordererkännande på din order. Det betyder att din beställning gått igenom. Däremot är det först när du fått en leveransbekräftelse som din order är godkänd och skickad. Skulle det uppstå något problem med din order kommer vi i första hand kontakta dig via mail. Vid eventuella prisfel förbehåller vi oss rätten att justera eller makulera beställningar.

REA


Du har som kund 14 dagars returrätt räknat från den dag du hämtar ut din order. Detta gäller även vid köp av prissänkta varor. Vid rea gäller rea-priserna så långt lagret räcker. Under rean får vi många beställningar på en gång, och dubbelförsäljning kan ev. ske. Det är något vi i största möjliga mån försöker undvika, men om det händer  kontaktar vi dig så fort vi upptäckt detta.

Försäljning till minderåriga

På Grandpa säljer vi inga produkter via vår webshop till minderåriga utan målsmans godkännande.





Leverans

Du kommer att få ett ordererkännande via email från oss när vi mottagit din beställning. Efter det får du en leveransbekräftelse så fort vi behandlat och skickat iväg din order. Med denna får du ett spårningsnummer så att du kan följa ditt paket ända fram till valt utlämningsställe. Anger du ditt mobilnummer vid beställning får du ett SMS med din avi när paketet är klart att hämtas ut.

Vid rea kan det bli en försening i behandlingen av din beställning och leveranstiden kan bli lite längre. Hämtar du ej ut ditt paket inom 14 dagar skickas paketet tillbaka till oss. Då görs ett återköp automatiskt, men Grandpa betalar ej eventuella fraktkostnader.


Sverige - AIRMEE

Få hemleverans kvällstid med Airmee i Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö!

Fyll i ditt postnummer i kassan för att se om ditt område har täckning. Airmee visas bara för dessa postnummer.

Leveranstider
Stockholm: Beställningar före 11.00 på vardagar levereras samma kväll, senare dagar går att välja. För beställningar efter 11.00 erbjuds leverans nästkommande vardagskväll. 

Göteborg, Norrköping, Linköping, Växjö & Malmö: Beställningar före 11.00 på vardagar levereras nästa vardagskväll, senare dagar går att välja. För beställningar efter 11.00 erbjuds leverans nästkommande vardagskväll. 

Sverige - DHL

Leverans med DHL – 1-3 arbetsdagar

Fraktkostnad 65 kr

Hämta varor i butik

Order lagd innan kl 11.00 på vardagar levereras till vald butik nästkommande vardag. Din order är redo att hämtas upp då du fått din leveransbekräftelse via email. Ta med giltig legitimation och kvitto på din beställning. Ombud måste kunna visa både sin egen och din legitimation. Ingen fraktkostnad tillkommer vid leverans till butik.


Europa Region 1

Länder: Finland

Leverans med DHL - 2-6 arbetsdagar

Fraktavgift: €10


Europa Region 2

Länder: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Italien, Irland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Ungern, Österrike

Leverans med UPS - 2-6 arbetsdagar

Fraktavgift: €12

Europa Region 3

Norge och Schweiz

Leverans med UPS - 2-6 arbetsdagar.

Fraktavgift: €30

På Grandpa handlar du som bor i Norge eller Schweiz momsfritt. Momsen betalar du då du fått din beställning. Som kund står du själv för eventuella tullavgifter.

USA

Leverans med FedEx International Priority - 1-3 arbetsdagar.

Fraktavgift: $20

På Grandpa handlar du som bor i USA momsfritt. Momsen betalar du då du fått din beställning. Som kund står du själv för eventuella tullavgifter.



Utebliven eller försenad leverans

Vi ber dig kontakta vår kundtjänst om det är så att ditt paket inte kommit till ditt ombud inom 5 arbetsdagar (8 arbetsdagar inom Europa/USA), så kan vi lokalisera problemet. Skulle ditt paket mot förmodan komma bort under transport till dig, står vi på Grandpa som ansvariga för detta.



Betalning

Klarna Checkout

Du som bor i Sverige betalar smidigt och säkert med Klarna Checkout. Med Klarna behöver du inte leta efter kortnummer eller bankdosa när du handlar. Men om du vill betala direkt via din bank eller med kort så går det precis lika bra. Vi accepterar VISA, Mastercard, Eurocard, Diners och American Express. När du genomför köpet reserveras pengarna på ditt konto, för att dras vid leveranstillfället. Du kan även välja att betala med faktura eller delbetalning.


Klarna Direkt

Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor. Du får en bekräftelse på mailen när Klarna har tagit emot betalningen. Aktivera tjänsten direkt genom att logga in på Klarnas hemsida.


Klarna Faktura

Behåller du förstahandsvalet som är att att betala mot faktura, är betaltiden 14 dagar. Läs alltid igenom villkoren för faktura via Klarnas app eller hemsida. Fakturan aktiveras vid det tillfälle vi skickar produkten från oss, inte från när du hämtat ut paketet. Det är du som kund som ansvarar för fakturan betalas i tid gentemot Klarna. 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 mån–tors mellan 08.00 – 20.00, fre 08.00 – 18.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan också gå direkt till Klarnas kundservice genom att klicka här.


Klarna Delbetalning

Det här är ett betalsätt där du själv väljer hur mycket du vill betala varje månad. På ditt Klarna-konto samlas alla dina köp. Det betyder en enda faktura, oavsett antal köp. Se fullständiga villkor på Klarnas hemsidan.


PayPal

Paypal är ett snabbt och säkert betalsätt utan extra avgifter. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Om du inte har ett PayPal kontot kan du skapa ett i och med ditt första köp med PayPal på Grandpa. Om du betalar med PayPal så är du täckt av säljarskyddet, vilket betyder att du alltid är garanterad pengarna tillbaka om du mot förmodan inte skulle få din vara. PayPal erbjuder även sina kunder gratis returfrakt på upp till 200kr. Läs mer om PayPal genom att klicka här.



Presentkort

Ge bort ett presentkort i julklapp! Presentkortet kan användas online eller i någon av våra butiker. Du får presentkortet som ett utskiftsvänlig mail.

Köp presentkort här



Integritetspolicy

Bakgrund till uppdaterad personuppgiftspolicy

GDPR (Dataskyddsförordningen) är en ny EU-förordning som börjar gälla inom hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Mycket är sig likt, men det innebär att kraven på hur företag och organisationer får behandla dina personuppgifter skärps.


Personuppgiftsansvarig

Grandpa AB, org. nr. 556643-9328
Gotlandsgatan 46
11665 Stockholm
gdpr@grandpastore.com


Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person som är vid liv. Det innebär att bland annat följande är personuppgifter: namn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress, fotografi etc.


Vilka personuppgifter behandlar Grandpa?

Grandpa lagrar de personuppgifter som du som kund lämnar till Grandpa i samband med en beställning. I detta innefattas namn, adress, mailadress, mobilnummer, uppgifter om kreditkort andra betalningsmedel och även personnummer för eventuell kreditkontroll vid betalning mot faktura. Denna information sparas för att vi ska kunna hantera din beställning, leverera dina varor till önskad adress, hantera betalning och eventuella returer, byten och reklamationer. Om du accepterat att ta del av Grandpas nyhetsbrev lagrar Grandpa din mailadress vid anmälan. Har du varit i någon av våra butiker och angett din mailadress för att få kvittot digitalt så lagras din mailadress.

Personuppgifter kan komma att lämnas ut för behandling för Grandpas räkning genom ett s.k. personuppgiftsbiträde. I sådant fall kommer ett skriftligt avtal upprättas för att reglera personuppgiftsbiträdets hantering av personuppgifterna och personuppgiftsbiträdet kommer inte ha rätt att använda personuppgifterna för andra syften än att utföra de uppgifter personuppgiftsbiträdet åtagit sig mot Grandpa.


Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter

Grandpa behandlar lämnade personuppgifter på den rättsliga grunden att det är nödvändigt för att uppfylla parternas avtal. Grandpa har vidare rätt att behandla Kundens adress och övriga kontaktuppgifter för marknadsföringsändamål baserat på en intresseavvägning, där Grandpa så länge du inte motsatt dig den behandlingen anser att dess intresse att marknadsföra sina produkter och tjänster överväger ditt integritetsintresse.


Lagringstid

Om du prenumererar på Grandpas nyhetsbrev sparas personuppgifterna i ett (1) år efter att du avbeställt prenumerationen, förutsatt att inget köp görs under den tiden. Grandpa sparar dina uppgifter så länge det är nödvändigt utifrån lagkrav eller för att fullgöra Grandpa åtaganden gentemot dig i det enskilda fallet. Dina uppgifter sparas aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande personuppgiftslagstiftning.

I den utsträckning Grandpa enligt lag eller myndighets föreskrift är skyldig att spara uppgifter under längre tid än vad som anges ovan, sparas uppgifterna i enlighet därmed. Exempel på detta är Bokföringslagen.


Dina rättigheter som kund

Rätt till information
Du kan när dom helst begära att få ut information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig.

Rätt till rättelse
Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade eller raderade.

Rätt till radering
Du kan begära att vi ska radera dina personuppgifter. Vi kan inte radera dina uppgifter då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder.
Du som kund bör dock veta om att en begäran om borttagning av uppgifter eller begränsning av behandlingen av personuppgifter kan medföra att dina möjligheter att nyttja Grandpas tjänster kan vara begränsade eller helt bortfalla.

Dataportabilitet
Du kan be oss att flytta dina personuppgifter från vår IT miljö till någon annan, antingen ett annat företag eller till dig. Detta gäller inte uppgifter som lagen kräver att vi behåller.

Ta tillbaka samtycke
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att låta oss använda uppgifterna för marknadsföringsändamål.

Klagomål
Du kan kan lämna ett klagomål till datainspektionen om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.


Vad gör datainspektionen och när kontaktar du dem?

Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen. Den som anser att ett företag/organisation/myndighet hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen oavsett relation. Kontaktuppgifter till Datainspektionen hittar du på www.datainspektionen.se